Kilka słów o suplementacji magnezu

Nela Radziwanowska - zarabiaj z Duolife

Kilka słów o suplementacji magnezu

Magnez

Stosowanie suplementów diety to tematyka, która wzbudza wiele kontrowersji. Co do zasady uważa się, że zdecydowanie najlepszym sposobem na dostarczanie organizmowi potrzebnych mu substancji odżywczych jest prawidłowa, zbilansowana dieta. Niestety, w wielu wypadkach zadanie to jest znacząco utrudnione.

Kiedy więc warto sięgnąć po suplementację oraz jakie suplementy diety powinny w pierwszej kolejności wzbudzić nasze zainteresowanie? Postarajmy się odpowiedzieć na te pytania.

 

Racjonalna suplementacja, czyli przede wszystkim magnez

Dlaczego to właśnie magnez znalazł się na pierwszym miejscu naszej listy? Pierwsze uzasadnienie to fakt, iż według różnych badań naukowych na chroniczne niedobory tego pierwiastka mineralnego może być narażonych nawet 50 do 60 procent populacji naszego społeczeństwa.

Warto jednak zastanowić się nad tym, dlaczego to właśnie niedobory magnezu stanowią tak poważny problem? Wydaje się, że pierwszą kwestię stanowi tutaj dostępność magnezu w pożywieniu. Niestety, tak naprawdę jedynie nieliczne produkty stanowią naprawdę bogate źródło tego minerału. Na dodatek, większości spośród tych produktów standardowo nie spożywamy codziennie.

To jednak jeszcze nie wszystko. Warto wspomnieć o tym, że magnez z pożywieniem nie zawsze przyswaja się w sposób zadowalający. Wynika to z faktu, że naturalne źródła magnezu bardzo często zawierają również inne substancje, które ograniczają biodostępność magnezu. Kolejny ważny czynnik to rzecz jasna szereg czynników, które prowadzą do wzmożonego wytracania magnezu, a tym samym mogą w dalszej konsekwencji doprowadzić do niedoboru. Należy tutaj wymienić między innymi regularną aktywność fizyczną, używki (kawa, alkohol, papierosy, napoje energetyczne), nieprawidłową dietę, niedobory snu oraz stres.

 

Jak suplementować magnez?

Przede wszystkim należy wybierać tylko i wyłącznie wysoko przyswajalne formy chemiczne magnezu. Zaliczamy do nich: cytrynian magnezu, taurynian oraz jabłczan.

  • Cytrynian magnezu odznacza się zdecydowanie najwyższą przyswajalnością, jednak ma również swoje wady. Przede wszystkim, bardzo wysoka biodostępność oznacza niestety spore ryzyko przedawkowania. Ponadto, cytrynian magnezu może działać drażniąco na układ trawienny.
  • Taurynian magnezu przyczynia się do redukcji uczucia zmęczenia. Z tego powodu jest to forma chemiczna magnezu szczególnie polecana osobom, które prowadzą intensywny, obciążający tryb życia.
  • Jabłczan magnezu to wysoko przyswajalny magnez, który na dodatek w tej formie chemicznej wykazuje właściwości detoksykacyjne.

 

Czy suplementacja magnezem zawsze jest wskazana?

Przede wszystkim należy pamiętać, że podstawę zawsze stanowi dieta. To właśnie poprzez pożywienie powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi większości ważnych substancji odżywczych. Suplementy, jak sama nazwa wskazuje, powinny zaś spełniać co najwyżej funkcję cennego dodatku do codziennego jadłospisu.

Dobrym rozwiązaniem może być również suplementacja okresowa, a więc stosowanie suplementów jedynie w okresach np. wzmożonego zapotrzebowania na niektóre substancje odżywcze lub też w okresach osłabienia organizmu.

 

Zobacz moje pozostałe artykuły:

Sport to zdrowie

Ochrona przed koronawirusem

Woda dla urody

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *